CMD

NOA

Corona heeft iedereen getroffen, zowel op sociaal als mentaal vlak. Middels NOA willen we deze sociale contacten herstellen en daarbij anderen en elkaar motiveren om ook in deze moeilijke tijd op je levensstijl te letten.

OPDRACHTGEVER

Stichting SOL/DOCK

PROJECT ROL

User Research, interaction designer, visual designer, prototyper & Testing

ONTWERPVRAAG

De vraagstelling van het SOL/DOCKK luidt: “Hoe kan een gezondheid event leiden tot zelfregie behoeve het bevorderen van een gezonde leestijl voor bewoners uit de buurt?” Dit event moet aansluiten bij de persoonlijke wensen en voorkeuren van de bewoner.

WAT BIEDT SOL/DOCK

Onderzoek 

Uit de eerste onderzoeken is gebleken dat de doelgroep vindt dat ze voldoende bewegen op een dag en daarbij een gezonde eetgewoonte hebben. Echter blijkt uit de andere onderzoeksresultaten het tegenovergestelde. Zo is blijkt dat 61% van de respondenten eerder kiest voor een ongezonde maaltijd. Zeker in tijde van corona blijkt het beweging- en eetpatroon te versloffen, de stok achter de deur is verdwenen.

WAT WETEN WE?

Insight

PROBLEEM

De respondenten geven aan momenteel niet gemotiveerd te zijn om op de leefgewoontes te letten. Ze eten volgens eigen mening gezond genoeg.

AANPAK

De respondenten hechte veel waarden aan extrinsieke motivatie. Het betrekken van familie en vrienden zal dan ook zorgen voor een hoger slagingspercentage.

GEBRUIK

Omdat het concept voor een zeer diverse doelgroep (leeftijd en kennisniveau) moet werken is het van belang dat het gebruik laagdrempelig is.

CORONA

Corona zorgt ervoor dat de sociale contacten worden geminimaliseerd. Dit resulteert in eenzaamheid en verandering van het levenspatroon.

WAT WILLEN WE BEREIKEN?

De doelgroep

Uit onderzoek is gebleken dat eenieder momenteel last heeft van de corona maatregelen, zeker op het gebied van sociale afstand. De doelgroep die wij willen bereiken met deze applicatie bevindt zich dan ook niet in één specifieke leeftijdscategorie. Eenzaamheid is overal. Om deze eenzaamheid te verminderen is het van belang dat de mensen weer aanspraak krijgen met vrienden en familie.

HET ONTWERP

Design principles

1

Persoonlijk

Het concept moet voor iedereen toegankelijk zijn en aangepast kunnen worden naar elk niveau.

2

Prioriteit

Ons concept moet ervoor zorgen dat een gezonde levensstijl weer belangrijk wordt in onze dagelijkse routine.

3

zelfregie

Ons concept zorgt ervoor dat de gebruiker zelf kan bepalen hoe de patronen worden doorbroken.

4

Sociaal

Het concept moet ervoor zorgen dat de sociale contacten weer worden
hersteld en of onderhouden.

WELK IDEE SLUIT AAN?

Ideevorming

Aan de hand ban de eerdere opgedane inzichten heb ik in samenwerking met mijn designteam een co-creatie sessie opgezet. Deze sessie hebben we uitgevoerd in samenwerking met de eindgebruiker. Tijdens deze sessie hebben we diverse divergerende technieken uitgevoerd (Job stories, Empathy game, Superheld) die hebben geleid tot vele diverse ideeën die we tijdens de convergeer fase (COCD-Box) hebben teruggebracht naar drie uitgewerkte concepten.

Concept 1: NOA

Samen met je sociale omgeving recepten kunnen delen, koken en dineren terwijl iedereen thuis is? Dat kan via onze videochat applicatie!
Tegelijkertijd koken en ten slotte met elkaar dineren (In tijden van Corona zijn sociale activiteiten belangrijk)

Concept 2: Fit tips

Tips en Trick nodig om gezond te blijven? Met fit tips kan dit. De gebruiker krijgt sport challenges waarbij er tijdens de challenge tips worden gegeven. Om het extra uitdagend te maken kun je je vrienden en of familie uitdagen om mee te doen!

Concept 3: De uitdaging!

Altijd al de meeste punten willen halen? Met dit idee willen wij onze doelgroep stimuleren om meer te bewegen, ze krijgen dagelijks op een willekeurig moment een uitdaging. Wie deze uitdaging als eerste voltooid krijgt de punten!

Definiëren

Na diverse feedback momenten en analyse van de ontwerprichtlijnen hebben we ervoor gekozen om met het concept ‘NOA’ verder te gaan. Dit concept gaat namelijk niet enkel in op het verbeteren van de gezonde levensstijl maar ook om het samenbrengen van mensen. Middels dit concept houden we rekening met de huidige situatie (Corona), de regels en het gebruik- en denkvermogen van de gebruikers. Het concept is niet een specifieke doelgroep voor één doelgroep maar bereikt een breed scala aan leeftijden, niveaus en interesses. Om die reden hebben we dan ook aan diverse participanten gevraagd hoe ze de app zouden inrichten.

Look & Feel

Na het bepalen van de structuur heb Ik heb de respondenten verschillende kleurstellingen voorgelegd, waarbij de onderstaande kleuren het uiteindelijke palet hebben gevormd. Paars, staat volgens hen voor rust en concentratie en de kleur groen, voor motivatie, overzicht en activatie. Samen zorgen ze volgens de respondenten voor het evenwicht wat ze momenteel missen. 

#586BB1
R:88|G:107|B:177
#2CA78D
R:44|G:167|B:141
#6DBBA4
R:109|G:187|B:164
#75C0C6
R:117|G:192|B:198

Testen met ouderen

Uit de testen is gebleken dat het oudere doelgroep niet gaat om het kiezen van de recepten en het veranderen van hun ongezonde levensstijl. Ze hechten meer waarde aan het sociale aspect van het concept. Op dit moment zitten ze al bijna 3 maanden thuis met weinig tot geen contact met familie en vrienden. Om ervoor te zorgen dat het concept aansluit bij de wensen van deze doelgroep heb ik samen het prototype meerdere male doorlopen. Hierbij is er overal uitgelegd waar de pagina en of functie voor dient en wat het toevoegt aan het proces. Het viel dan ook direct op dat samen bellen en chatten zeer in de smaak viel, ze kunnen op deze manier hun familie en vrienden zien en tegelijkertijd genieten van een gezonde maaltijd

EINDRESULTAAT

NOA

Samen met je sociale omgeving recepten delen, koken en dineren terwijl iedereen in het eigen thuis zit. Dat kan met NOA! De gebruikers gaan gezeglijk aan de slag met een recept, ze delen tips en tricks. Tijdens het koken worden de sociale contacten hersteld, waarna ze samen van het gerecht kunnen genieten.

NOA