
CMD
AllMe, onbezorgd genieten
Als maatschappij weten we nog half niet hoeveel mensen leiden aan een gluten- dan wel lactose allergie, elk jaar worden er meer mensen gediagnostiseerd. Toch blijken deze toekomstbeelden er niet voor te zorgen dat de horeca zich hier meer in gaat verdiepen.
OPDRACHTGEVER
Eigen project
PROJECT ROL
User Research, interaction designer, visual designer, prototyper & Testing
OPDRACHT
Voor mijn Autonome project ben ik met de volgende ontwerpvraag aan de slag gegaan: ‘Hoe kan ik zowel de restaurants als de gasten beperkt door een lactose dan wel glutenallergie ondersteunen tijdens het samenstellen en ontdekken van gerechten?’

PROBLEEM
De beleving van de gast met een allergie is niet gelijk aan de beleving van de gast zonder allergie, de oorzaak minimale informatieverschaffing.

AANPAK
De gast gaat graag zelf op onderzoek uit. Ze willen voorafgaand aan bezoek weten wat er wel en niet gegeten kan worden.

LOOK & FEEL
Zowel de gast als de horeca hebben behoefte aan een overzichtelijke vormgeving, waarbij de functionaliteiten eenvoudig zijn in gebruik.

WAAR LIGGEN DE PIJNPUNTEN?
Onderzoek
Zo blijken de gasten met de gluten- dan wel lactose allergie graag te genieten van horecagelegenheden. Echter blijkt uit mijn onderzoek dat ze maar moeilijk passende eetgelegenheden kunnen vinden. Hierbij blijkt ook de beleving van deze gasten te worden aangetast. Al deze aspecten zorgen voor uitsluiting van deze groep gasten. Reden genoeg om een oplossing te creëren.

DESKRESEARCH
Uit mijn deskresearch is gebleken dat gasten met een allergie zich vaak niet veilig voelen wanneer ze gaan uit eten. Vaak wordt er gedacht dat ze mee doen aan hype.

ENQUÊTE
Uit de enquête is gebleken dat gasten met een voedselallergie graag uit eten gaan. Het vinden van een passend restaurant is voor echter wel een uitdaging.

INTERVIEW
Uit de interviews gehouden met bediening en keuken is gebleken dat ze allemaal interesse hebben in het vergoten en delen van kennis over voedselallergieën

SECRET CALLER
De onwetendheid werd direct duidelijk. Zo bleek de telefonist geen antwoord te kunnen geven op vraag “wat kan ik bij jullie eten met een glutenallergie?”
WIE IS DE DOELGROEP?
Doelgroep uitbreiding
Uit onderzoek is gebleken dat het uit eten gaan gaat om de beleving, maar dat deze momenteel niet voor iedereen gelijk is. Zo blijkt de beleving van de gast met een gluten- dan wel lactose allergie heel anders te zijn dan die van de ‘normale’ gast. Om deze beleving te kunnen aanpakken was van belang om mij niet enkel beperken tot gasten met een gluten- dan wel lactose allergie, maar mij daarnaast ook te gaan richten op de keuken en de chefs. Hier moet immers de informatie omtrent de ingrediënten vandaan komen.


HET ONTWERP
Design principles
1
Inclusief
Het helpt de horeca bij het inclusiever maken van hun organisatie.
2
Activeren
We zetten de interesse in gluten- en lactosevrij eten om naar activatie en motivatie.
3
Informatie
Het ontwerp stimuleert het zoeken en delen van kennis bij zowel de gast als de horeca.
4
Presenteren
We bieden de horeca de mogelijkheid om zich op een optimale manier te presenteren.
Het conecpt
Middels een digitale verbinding zorg ik ervoor dat er op een eenvoudige manier informatie kan worden gedeeld en verschaft. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het inzien van allergenen informatie momenteel niet altijd mogelijk is, de allergenen kaart ontbreekt. Het AllMe Horeca concept zorgt ervoor dat dit pijnpunt wordt weggenomen. De app stelt het restaurant in staat om op een eenvoudige manier een ‘normale’ menukaarten te vormen.


ALLME GAST
Tijdens dit proces wordt er gekeken of er gluten- en lactose bevattende bestandsdelen worden gebruikt. Deze informatie wordt vertaald naar een allergenenkaart en gebruikt als input voor de AllMe app. De AllMe app is ontwikkeld voor de gast met de allergie. In deze app wordt de informatie gedeeld door de restaurants en op een overzichtelijke manier gepresenteerd. De gast kan aangeven wat de desbetreffende allergie is waarna er een gepersonaliseerd menukaart wordt gevormd. Op deze manier kan de gast enkel zien wat ze wel mogen eten, wat resulteert in een gelijke beleving op zowel het gebied van keuze als gevoel.
Visualiseren, uitwerken en testen samen met de doelgroep
De uiteindelijke realisatie moet als oplossing dienen voor de doelgroep. Om te achterhalen of de AllMe applicatie hier daadwerkelijk aan voldoet heb ik diverse testen uitgevoerd, waaronder de look en feel- en de usability test. Deze testen hebben tot verschillende iteraties geleidt met als resultaat de uitwerking hieronder gepresenteerd.



VOOR DE HORECA
AllMe Horeca
De AllMe Horeca add-on stelt de horeca instaat om op een eenvoudige manier een menukaart te vormen. Per gerecht wordt er aangegeven welke ingrediënten er worden gebruikt. Middels deze informatie kan er een allergenenkaart worden gevormd die als input dient voor de AllMe app.
VOOR DE GAST
AllMe App
De AllMe app is ontwikkeld voor de gast met de allergie, als wel voor familie en vrienden. In de app kunnen ze aangeven wat de desbetreffende allergie is. Deze informatie wordt gebruikt en resulteert in een gepersonaliseerde menukaart, waarin alleen de gerechten worden getoond die ze wel mogen eten. Dit zorgt voor een positieve beleving.


EINDRESULTAAT
AllMe
Het eindresultaat voldoet aan de wensen en eisen van zowel de horeca als de gasten. Zo heb ik rekening gehouden met de eerder ontdekte pijnpunten en deze vertaald naar de gepersonaliseerde menukaart in de app, het eenvoudig kunnen samenstellen van deze menukaart door de chef en de gelijkwaardige beleving voor de gast.
AllMe gastAllMe horeca