OPDRACHTGEVER
NRC
PROJECT ROL
Interaction, User Experience, testen & Prototyping
ONTWERPVRAAG
De vraagstelling van het NRC luidt: “Hoe zorgen we voor een optimale onboardingsperiode in de 1e 14 dagen van een abonnement, met daarin speciale aandacht voor de digitale gebruikerservaring” Deze onboarding moet aansluiten bij de persoonlijke wensen en voorkeuren van de abonnee.
WAT BIEDT NRC?
Onderzoek
Na de briefing van NRC te hebben bijgewoond heb ik mij gericht op de doelgroep. Waar lopen ze tegen aan? Wat zijn de behoeftes en hoe kan
ik deze vervullen? Om hierachter te komen heb ik op verschillende
manieren onderzoek gedaan, tijdens deze onderzoeken kreeg ik de kans om met verschillende mensen te praten die zelf regelmatig het nieuws lezen, luisteren of bekijken. Hierbij sprak ik over de locatie van lezen, de onderwerpen die ze interesseren en de problemen waar ze tegen aan
lopen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat niet alleen NRC maar ook de gebruiker behoefte heeft aan een informele sfeer waarbij er een
mogelijkheid is tot personalisatie.
WAT WETEN WE?
Insights
PROBLEEM
Zowel de algemene krant lezer als wel de NRC-abonnee weten niet wat NRC allemaal te bieden heeft naast de papieren krant
AANPAK
De lezers hechten veel waarde aan duidelijkheid omtrent hetgeen waarvoor ze betalen. Zo zien ze mogelijkheden om gebied van personalisatie
LOCATIE
Uit de onderzoeken is gebleken dat de gebruiker behoefte heeft aan mobiel nieuws. Op elk moment de laatste updates kunnen lezen
UITSTRALING
De lezer geeft aan behoefte te hebben aan een informelere sfeer. Zowel op gebied van de inhoudelijke teksten als wel de look & feel.
WIE WILLEN WE BEREIKEN?
De doelgroep
NRC richt zich op 46+. Dit betekent dat de doelgroep maar een klein percentage betreft van alle lezers in Nederland. In de briefing van NRC werd echter ook een jongere doelgroep genoemd namelijk ‘de 30-plussers’. Om deze doelgroep te bereiken zijn er een aantal aanpassingen nodig, zo is het belangrijk dat de platformen van NRC voor iedereen bekend zijn en moet er een reden worden gegeven om te betalen voor de krant, zeker nu we in een maatschappij leven waar veel nieuws gratis te ontvangen is.
HET ONTWERP
Design principles
1
Snel & aandachtig
Snel en gemakkelijk kennis maken met NRC, op een manier waardoor je de aandacht niet verliest.
2
Persoonlijk
Je voorkeuren aangeven die uiteindelijk resulteren in personalisatie.
3
Prioriteit
Nieuws wordt weer zien als een belangrijk onderdeel van de dagelijkse routine.
4
keuze
Zelf bepalen wanneer je gebruik maakt van het aanbod.
Ideevorming
Aan de hand van de eerdere inzichten heb ik samen met mijn team een creatieve sessie opgezet, hierbij heb ik rekening gehouden met de wensen
en eisen van de opdrachtgever en de gebruiker. Zo heb ik verschillende jobstories uitgewerkt, statementcards gemaakt en de superhelden
techniek toegepast. Doormiddel van deze technieken en verschillende feedback momenten met zowel NRC als de gebruiker zijn er drie uiteenlopende concepten ontstaan, deze zijn uitgewerkt aan de hand van paper-prototypes, wireframes en gifs.
Concept 1: NRC-U
NRC-U is een implementatie in de huidige NRC-app, waarin de lezer kan aanvinken welke onderwerpen hij/zij interessant vindt. Op basis van deze selectie wordt een gepersonaliseerde krant samengesteld, die geen nieuws meer laat zien dat niet interessant is voor de gebruiker.
Concept 2: 14 Dagen NRC
Tijdens het onboarding krijgt de lezer de kans om de verschillende platformen van het NRC uit te proberen dit gebeurt aan de hand van een kalender (vergelijkbaar met een advent kalender). De lezer opent iedere dag een vakje en ontvangt een cadeautje dat te maken heeft met een platform van het NRC.
Concept 3: Waking New
Een voice interface in de vorm van een wekker. Deze wekker vertelt je in de ochtend, kort samengevat, het
laatste nieuws wanneer je wakker wordt. Na het luisteren van het nieuws heb je de optie om het artikel
later verder te lezen of te luisteren
op je telefoon
HET CONCEPT
Definiëren
Na verschillende feedback momenten en de verzamelde inzichten
hebben we ervoor gekozen om ‘NRC-U’ samen te voegen met
’14 dagen NRC’. Hierbij is de onboarding het uitganspunt, en zullen alle platvormen één voor één worden gepresenteerd, zo is het voor de
gebruiker duidelijk wat NRC allemaal te bieden heeft. Daarnaast kunnen
de platformen worden beoordeeld door de gebruiker waarna NRC een persoonlijk abonnement samenstelt. Ik heb voor deze manier
gekozen, omdat NRC aangaf dat het onmogelijk is om de gebruiker zelf
hun abonnement te laten personaliseren, er zijn simpelweg te
veel factoren die in de weg staan om dit te verwezenlijken.
Van papier naar digitaal
Uit ons onderzoek is gebleken dat veel van de gebruikers die een abonnement hebben afgesloten voor een papieren krant weinig tot niet in aanraking komen met de online platformen van NRC. Om die reden hebben we ervoor gekozen om een geprint element toe te voegen aan ons concept, namelijk de papieren kalender. Dit is een kalender die nieuwe abonnees in de brievenbus ontvangen, zodat ook zij die normaal niet digitaal het nieuws lezen toch de kans krijgen om kennis te maken met alle platformen. Door het scannen van de barcode kunnen ze op een laagdrempelige manier de app downloaden. Zo kunnen alle nieuwe gebruikers van NRC de onboarding optimaal ervaren.
HET EINDRESULTAAT
14 dagen NRC
14 Dagen NRC is een nieuw onboardings programma, geïmplementeerd in de huidige app van NRC. Door elke dag een nieuw onderdeel te presenteren leert de gebruiker alle diensten van NRC kennen; van podcasts tot aan de papieren krant. Na deze kennismaking vragen we de lezer het onderdeel te beoordelen. Deze beoordelingen zullen na de 14 dagen worden gebruikt om een persoonlijk abonnement te creëren! De keuze voor dit abonnement is vrij.
Wat de keuze ook wordt, het is in ieder geval zeker dat NRC geen geheimen meer heeft voor de gebruiker na 14 Dagen NRC!